Genvejsmenu:
S - Indhold
1 - Forside
2 - Nyheder
3 - Oversigt
4 - Søg

Hvorfor misforstår vi hinanden?

 

Den gode gamle kliché "Mennesker er forskellige" har uendelig stor betydning, når vi taler om psykisk arbejdsmiljø, og når man skal forsøge at forklare, hvorfor mennesker hele tiden bliver uenige. Mennesker er forskellige og opfatter verden forskelligt. Hvis der sidder 10 mennesker til et personalemøde, så vil man efterfølgende kunne få 10 forskellige versioner af, hvad der egentlig skete på det møde. For selvom vi kan høre det samme blive sagt, så kan det meget ofte ske, at vi forstår eller tolker det vi hører vidt forskelligt, afhængig af situationen og de andre mennesker som er til stede.

En forklaring på dette kan være, at udover det der bliver sagt med ord, så bliver der sagt en masse med kropssprog, attituder og mimik. F.eks. kan man jo sagtens sige ét og mene noget andet. Den danske humor med sin åbenlyse ironi er et godt eksempel på dette. Man kan altså sige nogle ord med sin mund, og samtidig signalere med sit ansigtsudtryk, at man måske ikke helt mener, det man siger.

Dette har den store betydning, at hver gang vi kommunikerer med hinanden, så skal vi tolke, hvilken betydning den andens kommunikation kan have i den givne situation. Og her opstår problemet…for man kan jo ikke vide, hvordan den anden gerne vil have, at man skal forstå budskabet. Hvis kommunikationen er en smule uklar eller tvetydig, så vil man forsøge at give budskabet den mening, som man finder mest sandsynlig. Og så risikerer man, at man forstår budskabet på en anden måde end det var ment fra afsenderen. Og så har vi misforståelsen!

Hvem har så skylden? …Svaret er enkelt, men ikke så ligetil: Der er ingen der har skylden! At kommunikere godt er et fælles ansvar. Når man misforstår hinanden, så er det fordi der mangler noget konkret information om indholdet af det budskab som afsenderen gerne vil have igennem til den anden.

For at undgå misforståelser når man sender et budskab til en eller flere, må man derfor sørge for at sige tingene så klart som muligt, og ikke tage for givet at modtageren forstår budskabet på samme måde, som man ønsker det forstået.

For at undgå misforståelser når man modtager et budskab, må man sikre sig, at man har forstået budskabet, som afsenderen gerne ville. Man "checker" lige, f.eks. ved at omformulere det der er blevet sagt: "Når du siger……betyder så, at du vil have mig til at…?" Det virker måske lidt omstændigt, men ved at få den ekstra mængde information ind i samtalen kan man ofte komme nogle dumme misforståelser i forkøbet.

"Den Gyldne Regel"
I kommunikation er det altså vigtigst at være opmærksom på, hvilken reaktion man gerne vil opnå hos den anden. Og derfor er "Den Gyldne Regel" i en hvilken som helst kommunikation, hvadenten det er mundtligt eller skriftligt: "Jeg siger ikke det jeg siger…Jeg siger det, den anden hører"!

Seneste nyt:

Nyt nummer af Magasinet Grafisk BAR

MAGASINET OM ARBEJDSMILJØ I DEN GRAFISKE BRANCHE

læs mere

Nyt nummer af Magasinet Grafisk BAR

At skabe et godt arbejdsmiljø handler ikke kun om gode fysioterapiordninger og andre lignende tilbud

læs mere

Nyt nummer af Magasinet Grafisk BAR

I dette nummer kan du læse om digital print, om arbejdsmiljø på en avis i Nordtyskland og om...

læs mere

Få mere viden om håndtering af kemiske stoffer

Viden om kemiske stoffers farlighed har stor betydning for, at virksomheder og myndigheder kan...

læs mere

Fire pjecer om AMO

Grafisk BAR har udarbejdet fire pjecer om AMO, ”Er I godt på vej med jeres arbejdsmiljøarbejde”,...

læs mere
  • Om maskinbeskyttelse

    Klik på billedet for at se hele pjecen i pdf format
  • Magasinet Grafisk BAR

  • Pjece om ventilation

    Klik på billedet for at se hele pjecen
  • Grafisk BARs publikationer

    Klik på billedet for at se hele pjecen
  • Magasinet Grafisk BAR

  • Magasinet Grafisk BAR

  • Magasinet Grafisk BAR

  • Læs mere om MAL-Koder

    Klik på billedet for at se hele pjecen
  • Magasinet Grafisk BAR

  • Magasinet Grafisk BAR

  • Arbejdsmiljødrøftelse

  • Tekniske hjælpemidler

    Klik på billedet for at se hele pjecen
  • Pjece om kontorarbejde

    Klik på billedet for at se hele pjecen
  • Magasinet Grafisk BAR

  • Magasinet Grafisk BAR

  • Magasinet Grafisk BAR

  • Magasinet Grafisk BAR

  • Kompetenceudvikling

  • Magasinet Grafisk BAR

  • Faresymboler - pjece

  • Gør det færdigt!

  • Magasinet Grafisk BAR

    Klik på billedet for at se magasinet
  • Magasinet Grafisk BAR

  • Magasinet Grafisk BAR

  • Skrivebordets rovdyr

    Klik på billedet for at se hele pjecen
  • Magasinet Grafisk BAR

    Klik på billedet for at se magasinet
  • Magasinet Grafisk BAR

  • Læs mere om støj

    Kik på billedet for at se hele pjecen
  • Magasinet Grafisk BAR

  • Indkøb af maskiner

  • Magasinet Grafisk BAR

  • Har du ryggen fri?

    Klik på billedet for at se hele pjecen
  • Grafisk BAR APV

  • UV-vejledning

  • Om maskinbeskyttelse

    Klik på billedet for at se hele pjecen i pdf-format.
  • Magasinet Grafisk BAR

  • Magasinet Grafisk BAR

  • Om graviditet og arbejde

    Klik på billedet for at se hele pjecen
  • Magasinet Grafisk BAR

  • Faresymboler - plakat